0
Návody, jak na to Jak na přírodní barvení

Úvod do přírodního barvení: 2. Příprava vláken

28. 3. 2022

Když se řekne přírodní barvení, většina lidí neví, co si pod tímto pojmem představit. Snad barvení nějakým k přírodě šetrným způsobem? Barvení venku v přírodě? A barvení čeho vlastně?

Jak už jsme si řekli v předchozím díle Úvodu do přírodního barvení, jde o barvení látek a přírodních vláken za pomocí přírodnin. Respektive pomocí pigmentů, které lze z přírodnin získat. A zdroje takovýchto pigmentů jsou doopravdy veliké – od kuchyňských zbytků (jako jsou cibulové slupky, kávový lógr nebo některé bylinky), tak po rostliny, houby a lišejníky, které můžeme najít ve volné přírodě.

Přírodními pigmenty pak můžeme barvit jedině přírodní vlákna, a to jak proteinová (živočišného původu), tak vlákna celulózová (rostlinného původu). Než se ale k samotnému barvení dostaneme, je potřeba si naše vlákna, tedy látku nebo přízi, správně připravit. A právě o tom bude dnešní díl Úvodu do přírodního barvení.

Co je to „scouring“

scour something (out) – to clean something by rubbing its surface hard with rough material

Oxford Learner’s Dictionaries

Termínem scouring se v angličtině označuje proces hlubokého vyčištění materiálu (látky nebo příze), který se bude používat pro přírodní barvení. Do češtiny bychom tento termín mohli přeložit jako vyčištění, vydrhnutí nebo vyprání. Proč je scouring potřeba?

Během výroby látky se do vláken přidává škrob, který vlákna uhlazuje a zabraňuje jejich třepení a přetrhávání. Díky tomu pak bývá výsledná látka často na omak tuhá (naškrobená) a na povrchu jakoby lesklá.

Pomocí procesu scouringu (dále budu používat termín čištění) se z vláken tkaniny odstraní nejen tento škrob, ale i veškeré nečistoty a přírodní oleje, které jsou nedílnou součástí proteinových i celulózových vláken. Bez tohoto hlubokého vyčištění vláken by byl přírodní pigment z látky spíše odpuzován a při barvení bychom tak nemuseli dosáhnout námi kýženého výsledku.

Pro tento článek jsem připravila několik metod, pomocí kterých můžeme vlákna do hloubky vyčistit. Jako zdroj informací jsem používala především poznámky z kurzu Přírodního barvení a eko printingu, který jsem absolvovala na Morley College v Londýně, a který vedla úžasná Zoë Burt. Jako druhý zdroj informací jsem pak použila knihu The Wild Dyer od Abigail Booth. Moje postupy tedy vycházejí především od těchto dvou barvířek a z mých vlastních zkušeností.

Potřeby, které budeme potřebovat pro hluboké čištění vláken

Bezpečnost na prvním místě

Než se do samotného čištění pustíme, je potřeba říct si něco málo o bezpečnosti.

Většina kroků z procesu přírodního barvení se totiž odehrává v kuchyni a používáme pro ně běžně dostupné kuchyňské nástroje a čistící prostředky. Aby nedošlo ke zbytečným nehodám, které můžou mít velmi nepříjemné následky, už teď je potřeba oddělit nástroje, které budete používat pouze pro přírodní barvení, a to ideálně tak, aby je ani ostatní členové domácnosti nemohli náhodou použít třeba pro přípravu jídla.

Já osobně používám dva velké nerezové hrne, dva menší hliníkové hrnce, dvě smaltové mísy, dva cedníky, odměrky, nerezovou naběračku, kleště a několik vařeček. Většinu z těchto věcí jsem podědila po babičkách nebo sehnala po bazarech a mám je v kuchyni uložené zvlášť ve skříni a na polici, daleko od pomůcek, které používám pro vaření normálně. Vždy se je snažím hned po použití umýt a odložit zpět na své místo, aby se mi s běžně používanými věcmi nepomíchaly. Jako pravidlo mám, že během toho, co v kuchyni dělám jakýkoliv z kroků přírodního barvení, nevařím a nemám ani žádné jídlo v dosahu (třeba hrnec se zbytkem polívky, však víme).

Kromě kuchyňských pomůcek budeme používat i čistící a mycí prostředky a další chemikálie, které je taky potřeba držet bokem, a to se zvláštním důrazem na to, aby nebyly přístupné dětem. V tomto konkrétním příspěvku budeme pracovat s pracím práškem a čistící sodou. Právě čistící soda může být nevědomě zaměněna, proto ji mějte ideálně v označeném obale (ne jako já v neoznačené zavařovačce) a na místě, kde si ji nikdo nemůže splést třeba s moučkovým cukrem. Já ji mám spolu s ostatními čistícími prostředky uloženou v koupelně v polici nad pračkou.

Co budeme pro čištění vláken potřebovat

  • Velký nerezový hrnec
  • Vařečku a/nebo nerezové kleště  
  • Odměrky
  • Čistící sodu (běžně k dostání v drogeriích)
  • Ekologický prášek na bázi mýdla s neutrálním pH (ideálně Jelen, Ecover, Frosch a podobné)

Jak už jsme si řekli minule, celulózová i proteinová vlákna mají svá specifika, která se týkají právě praní a především teploty, kterou snesou. Proto je potřeba s nimi zacházet různými způsoby. Jak tedy správně vlákna do hloubky vyčistit, abychom je zároveň nepoškodili? Pojďme se na to společně podívat.

Příprava roztoku pro hluboké čištění celulózových vláken

Čištění celulózových vláken

Pro naše společné experimentování s přírodním barvením jsem pořídila tato celulózová vlákna:

  • 100 % bavlnu, kterou mám ve dvou variantách – v podobě starého prostěradla po babičce a asi dvou metrů plátna, které je určené speciálně pro barvení a tisk
  • 100 % lněné plátno
  • 100 % viskózu 

Pokud jste se už někdy snažili zbavit zažraných skvrn z utěrek a ručníků nebo jste se rozhodli pro používání látkových plenek, pak už jste se určitě setkali se starým dobrým vyvařováním ve velkém hrnci na plotně. A první způsob hlubokého čištění celulózových vláken bude doopravdy podobný.

Ponoření látky do čistícího roztoku

Postup pro čištění celulózových vláken:

  1. Připravíme si dostatečně velký nerezový hrnec, aby se nám do něj látky vešly, a napustíme ho asi do dvou třetin studenou vodou.
  2. Do vody přidáme dvě lžičky (asi 10 g) ekologického prášku na bázi mýdla a dvě lžičky čistící sody. Vše dobře rozmícháme.
  3. Přidáme látky (v mém případě prostěradlo, len a viskózu). Pokud je potřeba, dolijeme do hrnce vodu, aby měly látky dostatek místa k pohybu.
  4. Vše pomalu přivedeme k valu a na mírném ohni vaříme po dobu asi dvou hodin, dokud není voda žlutá.
  5. Látku opatrně vyjmeme, pořádně vymácháme, vyždímáme a necháme uschnout.

Pozn.: pro máchání a ždímání můžeme použít program v pračce, případně můžeme látky i usušit v sušičce.

Proces čištění celulózových vláken
Výsledek čištění celulózových vláken - zažloutlá voda

Postupů, jak celulózová vlákna vyčistit, je doopravdy mnoho. Dá se dokonce říct, že se liší autor od autora. Pro vyčištění plátna pro barvení a tisk jsem využila jiného postupu – především proto, že této látky mám doopravdy kus, který by se mi celý do jednoho hrnce nevešel (takže bych musela látku nastříhat a vyvařovat ji postupně), za druhé proto, že jsem sama zvědavá, jestli tento materiál je doopravdy už z výroby tak „čistý“, aby barvení zvládnul.

Postup pro čištění celulózových vláken v automatické pračce:

  1. Látku vložme do bubnu pračky a pračku zavřeme.
  2. Do nádobky pro prací prášek přidáme obvyklé množství ekologického prášku na bázi mýdla (v mém případě asi 2 polévkové lžíce) a k tomu 2 lžičky čistící sody (10 g).
  3. Na pračce nastavíme cyklus pro praní bavlny, ideálně na nejvyšší možnou teplotu (90-95 °C) a nejvyšší otáčky. Pokud máte tu možnost, přidejte i extra máchání.
  4. Látku takto vypereme a poté necháme uschnout.
Alternativní příprava vláken - hluboké čištění celulózových vláken v automatické pračce

Někteří autoři tyto dvě metody dokonce kombinují – tedy nejprve látky vyperou v pračce na vysokou teplotu, a potom ji ještě vyvaří v hrnci. Jiní se spoléhají čistě na vyprání v pračce na vysokou teplotu. Já osobně jsem zastáncem ručního vyvaření v hrnci na plotně, kdy člověk hned vidí, jaké nečistoty ve vláknech doopravdy jsou.

Čištění proteinových vláken

Jaká proteinová vlákna budeme čistit? Pro naše barvení jsem pořídila:

  • 100 % morušové hedvábí, v provedení habotai
  • 100 % ovčí vlnu

Tento postup můžeme použít i pro jiná proteinová vlákna, jako je například alpaka, kašmír, mohér a další. Určitě víte, že vyprat 100% vlněný svetr v pračce na vysokou teplotu znamená, že ho můžete použít tak akorát jako obleček pro panenku. Jak tedy do hloubky vyčisti proteinová vlákna, abychom je nepoškodili?

Postup pro čištění proteinových vláken:

  1. Připravíme si větší nádobu, do které se nám bez problémů vejdou všechna čištěná vlákna, a naplníme ji vlažnou vodou.
  2. Přidáme 1 lžíci ekologického prášku na bázi mýdla (asi 25 g) a dobře rozmícháme.
  3. Do této mýdlové vody rovnoměrně ponoříme vlnu a/nebo hedvábí a necháme je takto namočené přes noc.
  4. Druhý den vyjmeme vlnu a látku z roztoku a několikrát je dobře propláchneme ve vlažné vodě. Pozor, při ždímání mačkáme vlákna jen velmi opatrně a jemně, abychom předešli případnému třepení a plstnatění.
  5. Látku a vlnu rozprostřeme a necháme uschnout.
Příprava pro hluboké čištění proteinových vláken

Samozřejmě, že i v tomto případě se najde alternativní postup, jak při čištění postupovat. Tato alternativní metoda se ale týká pouze hedvábí.

Alternativní postup pro čištění hedvábí:

  1. Dostatečně velký nerezový hrnec naplníme studenou vodou.
  2. Přidáme 1 lžíci ekologického prášku na bázi mýdla a dobře rozmícháme.
  3. Do roztoku ponoříme hedvábí a velmi pomalu zahříváme.
  4. Udržujeme pod bodem varu přibližně po dobu 30 minut (voda nesmí začít vřít!).
  5. Látku opatrně vyjmeme a několikrát dobře propláchneme. Velmi opatrně ji vyždímáme.
  6. Hedvábí rozprostřeme nebo pověsíme a necháme uschnout.

A co dál?

Ať už budete čistit jakákoliv vlákna, nezapomeňte, že dojde ke sražení a výsledná látka tak bude menší (o kolik se srazí záleží na typu látky, můžeme ale počítat, že jde většinou přibližně o 10 %). Zároveň se lehce změní textura – to jde krásně vidět především na bavlně, která se lehce „zkrabatí“, což je typickým znakem pro přírodně barvené látky.

Detail vláken po vyčištění - připraveno pro přírodní barvení!

Ze zkušenosti doporučuji si takto látky vyčistit do zásoby. To proto, abyste v případě, že na procházce najdete zajímavý zdroj barviva, mohli hned začít s barvením a nemuseli to další den až dva odkládat, než projdete celým procesem čištění.

V příštím, a zároveň posledním díle Úvodu do přírodního barvení, se podíváme na to, jak je možné látky „namořit“, aby se na ně přichytily i takové přírodní pigmenty, kterým se do barvení normálně příliš nechce.

Šití a quilting

Aby byly šicí začátky snazší

4. 3. 2022
Na dřevěné desce leží v popředí otevřený sešit s tečkovanými stránkami, uprostřed je na něm položená tužka. Na levé straně je zelený geometrický obrázek, na pravé je nakreslený opakující se vzor geometrických květin. V pozadí jde vidět zelené pastelky a tři černé sešity na hromádce.

Tenhle článek bude trochu jiný než obvykle. Nepředstavím vám tu totiž šití ani žádné nové textilní techniky jako obvykle. Místo toho jsem si totiž k launchi tohoto webu připravila malé překvápko (takže rozhodně nepřestávejte číst).

Už od samého začátku mojí blogovací kariéry jsem toužila po tom zpopularizovat morení quilting v Čechách. Moderní quilting je totiž naprosto úžasná technika šití. Je neskutečně kreativní a jednoduchý. Jenže jak zpopularizovat něco, o čem se tady u nás zatím ještě moc neví?

Začala jsem tedy o moderním quiltingu psát, a to rovnou tak, abych ho co nejvíce přiblížila právě těm, kteří o šití jako takovém zatím příliš nevědí. Na mém prvním blogu Míšin patchwork jsem tak sdílela řadu návodů, jak se šije patchwork, kde jsem jednoduše představila ty nejzákladnější techniky patchworkového sešívání a následného prošívání, aby to i úplný nováček v pohodě zvládnul.

S příchodem The Wild Stitchery bych ale chtěla zajít ještě o něco dále. Kromě toho, že i tady mám v plánu představit snadné tutoriály pro šití patchworku a nachystat i několik návodů na jednoduché výrobky, rozhodla jsem se, že ty nelehké začátky ještě o něco více usnadním.

Kvalitní šicí pomůcky jsou základ

Mým prvním krokem tady na webu The Wild Stitchery je spuštění e-shopu se šicími pomůckami. Všechno, co byste si přáli jako začínající, tak i ostřílení quilteři (nebo quilterholici, jak nám ráda říkám), tu najdete na jednom místě. Věnovala jsem extra péči tomu, abych vybrala doopravdy kvalitní a užitečné věci, bez kterých se neobejdete. Od patchworkových pravítek a rotačních řezáků, přes zahnuté zicherky a quiltovací jehly, až po ty nejlepší mizící markovače. A samozřejmě, článek o tom, které pomůcky jsou moje nejoblíbenější a proč, už pro vás pomalu dávám dohromady.

Základní šicí pomůcky, ale i pár vychytávek pro opravdové quilterholiky - to všechno najdete na e-shopu The Wild Stitchery.

A aby toho nebylo málo a nalákala jsem vás na nákup v e-shopu ještě trochu více, ve spolupráci s Břevnovskými Papírníky jsem pro prvních 10 nakupujících s účtenkou nad 200 Kč připravila jedinečný dárek – originální, ručně šitý sešit The Wild Stitchery! A musím se přiznat, že já sama jsem se do těchhle sešitků hned na první pohled zamilovala!

Originální sešity The Wild Stitchery - můj dárek pro prvních 10 nakupujících.

Notesy jsou o praktické velikosti 13 x 13 cm. Uvnitř najdete puntíkovaný papír, který je to absolutní BEST pro quiltery – velmi snadno si do teček totiž můžete načrtnout vzory na šití nebo prošívání. Sama mám puntíkovaných nebo čtverečkovaných sešitů celou hromadu a čmárám do nich od svých úplných šicích začátků. Navíc jsem v poslední době propadla i vymýšlení tiskařských vzorů, a ano, i tady je puntíkovaný papír k nezaplacení! Rozvržení motivů a jejich opakování je s puntíkovaným papírem úplná hračka.

No řekněte, kdo by takovýhle sešit nechtěl!

Originální sešity The Wild Stitchery jsou ideální pro plánování patchworku nebo tiskařských vzorů.

Ručně šité sešity The Wild Stitchery nejsou (zatím) prodejné. Možná někdy do budoucna budou, ale pro teď jedině jako dárek k nákupu pro mých prvních 10 nakupujících! Tak šup! Co to bude? Třeba prošívací kruh? Nebo krejčovský vosk?

Jde se NAKUPOVAT!

Pospěšte do e-shopu The Wild Stitchery, abyste si i Vy tenhle sešit mohli ulovit!
Šití a quilting

Jednoduchý baby quilt pro Michela

1. 3. 2022
Barevná prošívaná patchworková deka leží přehozená přes zelený polštář. V pozadí jsou rozmazané knihy.

Není tomu náhodou, že za těch přibližně 20 let, co se věnuju patchworkovému sešívání, se pro mě tím nejoblíbenějším šitím staly dětské prošívané deky neboli baby quilty. Kromě toho, že jsou doopravdy pro speciální příležitost a drtivou většinu z nich šiju pro konkrétní miminko a rodiče (jsou tedy custom-made), baby quilty pro mě mají nesporně spoustu dalších výhod.

Především jde o relativně malé projekty, takže nad nimi nemusím strávit spousty času (jako je tomu například v porovnání s přehozem na dvoupostel). Jednoduchý design častokrát vynikne mnohem lépe než složitá, detailní práce. Navíc můžu sáhnout po těch nejkrásnějších a nejbarevnějších látkách, kterých je na trhu v dnešní době bezpočet – ať už těch s dětskými motivy, tak mých oblíbených jednobarevek. A hlavně vím, že tenhle kousek přijde doopravdy vhod, bude se hodně používat, prát, mazlit se, bude se po něm lézt, bude zahřívat a možná později přikryje i nějaké ty panenky. To, že výrobek ode mě bude užitečný, je snad tou nejlepší motivací, kterou jako quilter můžu dostat.  

Baby quilt pro Michela je z přední strany hravý a barevný.

Protože jsem ve věku, kde se kolem mě s miminky doslova roztrhnul pytel, šicích příležitostí mám teď doopravdy dost. V dnešním článku bych vám chtěla představit deku, kterou jsem ušila pro syna mé italské kamarádky Valentýny, malého Michela.

S Valentýnou se znám už sedm let a byla mou první opravdovou kamarádkou, se kterou jsem si padla do oka během mojeho pobytu v Londýně. Stejně jako já byla i Vale au-pairkou a stejně jako já, i ona měla zálibu v ručních pracích. Takže jsme spolu velmi rychle začaly chodit po craft shopech, výstavách a barech.

Pokud by se daly vyprávět příběhy pomocí quiltů, pak Valentýnin by byl můj vůbec nejoblíbenější. Nejprve jsem pro ni ušila polštář k narozeninám, který je dodneška jedním z mých nejoblíbenějších. Druhý polštář jsem jí ušila na přání pro jejího přítele, když se spolu v Itálii sestěhovali. Jako třetí kousek jsem pro ně oba ušila velký quilt, který dostali jako dárek na svatbě… A teď přišel baby quilt pro malého Michela.

I prošití tohoto quiltu je velmi jednoduché.

Když jsem tenhle baby quilt plánovala, myslela jsem hned na několik zásadních věcí:

Aby byl velikostí tak akorát do kočárku nebo postýlky – což se mi snad s konečnou velikostí 70 x 77 cm povedlo.

Aby designem a barevností zapadal k ostatním kouskům, které ode mě Vale už má – při výběru barev pro svůj první polštář byla totiž velmi specifická. Stejnou linku barevnou linku si pak přála i pro všechny následující kousky, takže i tentokrát jsem u ní. Základem je žlutá, oranžová, světle zelená, světle modrá a petrolejová, které jsou doplněny neutrální světle šedou. Tu jsem na předchozích výrobcích použila pro takzvané „negative space“, tedy jako neutrální výplň nebo pozadí.

Všimli jste si toho malého kousku vzorované látky v lemu? Ne, není to náhoda a ani mi nedošla látka. Jde o malý detail, který spojuje tento baby quilt s quiltem svatebním – stejnou látku jsem totiž u něj použila na zadní stranu.

Ručně tištěný štítek The Wild Stitchery je nezbytnou součástí každého quiltu, který vyrobím.

Aby design quiltu nebyl příliš složitý a já ho tak mohla snadno a rychle dát dohromady – z několika návrhů jsem nakonec vybrala jednoduchý quilt z trojúhelníků, které jsou z části z barevných pruhů, a z části v neutrální šedé.

Ze zkušenosti vím, že při jakémkoliv patchworkovém šití je sešívání menších proužků látek jednou z nejjednodušších možností. Kromě toho, že se z proužků šije super rychle, skvěle se při něm využijí zbytky (což se stalo i v tomto případě) a není potřeba předem příliš plánovat, co se s čím sešije – jde tak trochu o sešívanou improvizaci, která jde rychle od ruky.

Ušít pruhovaný trojúhelník není vůbec složité - jen se sešijí pruhy k sobě, a pak se ořízne na požadovaný tvar

Aby byl quilt hlavně funkční – toho jsem dosáhla díky dvěma věcem:  

Zaprvé, celý quilt je ušitý z kvalitních bavlněných látek. Na top jsem použila převážně látky KONA cotton značky Robert Kaufman Fabrics (jedny z nejlepších látek vhodných na šití quiltů, které jsou na trhu). Na zadní stranu jsem použila petrolejově modrou trojitou gázu, kterou jsem předem vyprala a vysrážela, aby došlo k jejímu přirozenému sražení a zkrabatění. Jako výplň quiltu jsem použila můj vůbec nejoblíbenější Quilter’s Dream Cotton batting – bavlněná výplň, která je velmi podobná tenké vrstvě vaty. Nenazvala bych ji přímo vatelínem, protože ten se s touhle nádherou doopravdy vůbec nedá srovnat. Já Quilter’s Dream Cotton prostě miluju, mám na něj seriózní crush a kdybych mohla, nejradši bych v něm byla zabalená celý den!  

Díky použití 100 % bavlny napříč celým quiltem, a to včetně kvalitních bavlněných nití, je možné quilt prát v pračce a vůbec bych se nebála hodit ho i na 60°C. Takže pro miminko jako dělené!

Můj pes Scruffy jako modelka v zátiší s baby quiltem pro Michela.

Druhá věc, která mi napomohla k tomu, aby byl tento baby quilt hlavně funkční, je jeho jednoduché prošívání. Pokud jste se už někdy setkali s tradičním patchworkovým quiltem, pak víte, že právě prošívání bývá doslova třešničkou na dortu, kdy se quilterky předhánějí v tom, jak skvěle umí vyšít tradiční vzory, jako jsou květy, listy, spirály nebo peříčka. Protože já ale k tradičním quilterům rozhodně nepatřím, právě naopak, jsem zastánkyní směru, který se jmenuje „modern quilting“, moje prošívání má hlavně funkční hodnotu. Jak můžete vidět, rozhodla jsem se pro jednoduchou mřížku, která kopíruje design horní patchworkové vrstvy. Prošívání je tak rovnoměrné po celém povrchu quiltu, plní svoji funkci pro zpevnění celého kousku a zároveň nijak nenarušuje design celého quiltu.

Na zadní stranu tohoto baby quiltu jsem použila dvojitou gázu. Díky tomu je krásně měkoučký!

Quilt pro Michela byl doopravdy jednoduchý, a proto jsem byla schopná ho ušít během několika večerů. Takováhle jednoduchá práce mě hodně baví! Navíc tenhle design se mi zalíbil natolik, že jsem ušila ještě jeden stejný quilt, tentokrát ale z látek obarvených přírodninami. O tom ale zase až někdy příště.

A poučení na závěr? Baby quilt vůbec nemusí být složitý a pracný! I jednoduchý design, který ušijete raz dva, může vypadat dobře.

Návody, jak na to Jak na přírodní barvení

Úvod do přírodního barvení: 1. Typy vláken

28. 2. 2022
Hromada bílých látek a jednoho balíčku bílé vlny na tmavém pozadí.

Bavíme-li se o látkách a tvorbě s nimi, je potřeba začít od píky. Nebo lépe řečeno od vlákna. A pokud se bavíme o přírodním barvení, tak to platí rovnou dvojnásob!

Přírodní barvení? Jako barvení přírodninami? Jakože cože?!

Ano, čtete dobře. Všude kolem nás je v přírodě nepřeberné množství zdrojů přírodních barviv, kterými můžeme obarvit látku. A nemusíme chodit ani nikam daleko – už jste třeba někdy o Velikonocích barvili vajíčka pomocí cibule nebo červeného zelí? Bingo! Funguje to i na látku. Nebo se vám už někdy podařilo udělat si na bílém triku při vaření flek kurkumou? Upatlat si kolena u kalhot borůvkama? Nebo jste jako správný mileniál (nebo možná i gen-zetter) už objevili barvení s avokádem? Jasně, to všechno jde!

Než se ale k jednotlivým zdrojům barviv dostaneme a začneme s nimi pořádně experimentovat, připravila jsem pro vás třídílný seriál se základní znalostí, kterou budeme před barvením potřebovat. V tom dnešním se podíváme na to, jaké látky a druhy vláken můžeme pro přírodní barvení používat a jaká jsou jejich specifika.

Přírodní nebo syntetická vlákna?

Prakticky každý den děláme v našem životě rozhodnutí o textilu – co si na sebe oblečeme, v čem spíme, čím je potažená (nebo zakrytá) naše pohovka… Textil je velkou a nedílnou součástí našeho života, ať už si to uvědomujeme nebo ne.

S rostoucím povědomím o hnutí slow fashion přibývá těch, kteří při nákupu nového oblečení kouknou nejen na cenovku, ale i na štítek – kde bylo oblečení ušito? Cestovalo k nám přes půlku světa? A z čeho vlastně je tohle triko vyrobeno?

Každý textil je tvořen vlákny. Ta jsou spředena do příze, a ty zase utkány do tkaniny. Vlákna jako taková můžeme dělit na dvě skupiny: přírodní a umělá. Umělá nebo taky syntetická vlákna jsou vyrobena člověkem a jde například o polyester nebo nylon. Naproti tomu přírodní vlákna jsou buď zvířecího nebo rostlinného původu, a na základě toho je dělíme na proteinová a celulózová vlákna.

Při barvení s přírodninami můžeme používat pouze látky z přírodních vláken, protože molekuly přírodních barviv se na syntetiku prostě nepřichytí. Každé vlákno má ale jiné vlastnosti, a tak se i výsledná barva může lehce lišit. Právě z toho důvodu jsem pro naše (tedy moje a vaše) budoucí experimentování s přírodními barvami vybrala několik zástupců látek z každé kategorie.

Pojďme se tedy na jednotlivá přírodní vlákna a vzorky, které jsem pro nás vybrala, podívat blíže.

Typy vláken, se kterými můžeme v přírodním barvení pracovat.

Proteinová vlákna

Jak už jsem zmínila výše, proteinová vlákna jsou vlákna živočišného původu. To znamená, že pocházejí ze zvířat, nejčastěji ze srsti. Nejznámějšími zástupci jsou vlna a hedvábí. Proteinová vlákna jsou citlivá na teplo, proto je třeba s nimi zacházet šetrně, ať už při běžném praní, tak při přípravě na barvení a při barvení samotném. Jejich ohromnou výhodou je, že přírodní barviva přijímají velmi dobře a výsledek je tak oproti celulózovým vláknům sytější a jasnější.

Vlna

Vlna je vlákno pocházející ze srsti zvířat, nejčastěji ovcí, lam, koz nebo králíků. Ovčí vlna se jako vlákno pro oděvní využití začala používat už před 6 tisíci lety, a právě ovčí vlna stojí například i za velkou průmyslovou revolucí. Její nesporné výhody z ní dělají jedno z nejoblíbenějších vláken i v dnešní době – vlna výborně absorbuje vlhkost, i když je přirozeně vodě-odolná, je pružná, ohnivzdorná a výborně izoluje. Právě proto se výborně hodí na kabáty, tweedová saka nebo obleky. A to ani nemluvím o její oblibě pro pletení a háčkování.

Právě mezi pletařkami je velmi oblíbené přírodní barvení. Vlna totiž přijímá přírodní barvy velmi dobře a vlákno se tímto procesem většinou příliš nezatíží.

Pro naše experimentování s přírodním barvením jsem vybrala 100% ovčí vlnu značky Peer Gynt od oveček z Norska.

Ovčí vlna se řadí mezi proteinová vlákna.

Hedvábí

Přírodní hedvábí je vlákno, které se získává z výměšků housenky bource morušového, a to odmotáváním z kokonu, který je spařený horkou vodou nebo párou. První zmínka o hedvábí pochází z Číny a datuje se do 3. tisíciletí před naším letopočtem. Čína si zpracování hedvábí po následující 2 tisíce let přísně střežila, takže se hedvábí stalo velmi ceněným obchodním artiklem.

V dnešní době se do popředí dostává takzvané mírumilovné hedvábí (známé taky jako veganské hedvábí nebo Ahimsa) – jde o hedvábí, při jehož získávání nedochází k poškození nebo usmrcení housenky, která u „běžného“ hedvábí při procesu spaření zůstává v kokonu. To, jestli je ale mírumilovné hedvábí doopravdy udržitelnější a etické, je ale stále otázka (pokud vás toto téma zajímá, doporučuji TENTO článek).

Hedvábí je velmi lehké, prodyšné, chladivé, lesklé a dobře splývá. Je oceňované hlavně pro svou lesklost, ale taky pro status luxusu. Používá se na šaty, halenky, ale třeba i na výrobu padáků. Z pohledu přírodního barvení jsou jeho vlastnosti výborné – barvy jsou výrazné, živé a lesklé.

Pro naše barvení jsem sehnala hedvábný habotai, 100% morušové hedvábí kvality 6A (tedy nejvyšší kvality).

Morušové hedvábí je dalším ze zástupců protinových vláken.

Celulózová vlákna

Celulózová vlákna jsou rostlinného původu a jejich využívání člověkem jde vysledovat až do doby kamenné, tedy dlouho před tím, než člověk zjistil, jak zpracovat vlnu. Pocházejí z částí rostlin, jako jsou lýko, stvoly nebo semena. Celulózová vlákna jsou navíc oproti vláknům proteinovým silnější a odolnější – zvládnou vysoké teploty i drsnější zacházení. Kromě typických zástupců jako bavlna a len, sem patří ale taky juta, kokosové vlákno, ratan, sisal, konopí a další.

Celulózová vlákna nemají až tak výborné vlastnosti pro přírodní barvení, jako vlákna proteinová. I tak jde ale dosáhnout velmi dobrých výsledků, zvlášť pokud jsou látky před barvením správně ošetřeny (o tom si řekneme příště). Pro svou nižší cenu a větší dostupnost jsou výborné pro barvící začátky a experimentování.

Bavlna

Určitě jste už mnohokrát v minulosti viděli ten načechraný chuchvalec ovečkově bílé bavlny na tmavě hnědé, suché větvičce, a pomysleli si, jak je ten květ bavlníku vlastně krásný! A ano, i já jsem si to mnohokrát pomyslela. Jde ale o veliký omyl. Vlákna pro bavlněné látky totiž nepocházejí z květů bavlníku, jak by se na první pohled mohlo zdát. Ve skutečnosti jde o rozpuknutou tobolku, tedy plod bavlníku, ve které se jsou bílými načechranými vlákny obalena semena rostliny, která se během zpracovatelského procesu oddělí.

Dlouhá historie zpracování bavlněných vláken do tkaniny jde podle některých zdrojů vystopovat až do období 5 000 let př. n. l. V dnešní době je bavlna nejvíce produkovaným a spotřebovávaným přírodním vláknem v textilním průmyslu. Jejími výhodami je její prodyšnost, savost, pevnost se zachovanou jemností a lehkostí vlákna. Navíc se vlákna bavlny dají skvěle míchat s jinými vlákny, a to včetně vláken syntetických.

Pro naše budoucí barvení s přírodninami jsem obstarala dva typy vzorků bavlněné látky – prostěradlo po babičce a nově koupenou metráž.

Staré prostěradlo po babičce je jedním z nejlepších materiálů pro přírodní barvení.

Prostěradlo po babičce je za mě jeden z nejlepších materiálů na barvení vůbec! Prostěradla jsou 100 % bavlněná, snadno se trhají/stříhají, a hlavně jsou už asi tisíckrát vypraná při vysoké teplotě. Všimli jste si někdy, jak jsou stará prostěradla tak nějak měkčí? Jedním z důvodů (kromě mechanického opotřebení) je to, že zaručeně už neobsahují žádné chemikálie z výroby!

Tím se dostávám k druhému vzorku – nově koupené metráži. Látky, které koupíte z role, jsou v drtivé většině napuštěné chemikáliemi z výroby, které napomáhají mimo jiné tomu, aby se s látkou dobře manipulovalo, byla krásně rovná, odolná prosti ušpinění a občas i lehce lesklá. To ale bohužel zrovna nejsou vlastnosti, které by přírodnímu barvení napomáhaly. Naopak, takto napuštěná látky by barvu spíše „odpuzovala“.

Mě se ale podařilo sehnat látku, která je vhodná na barvení a tisk na textil. Těchto chemikálií by tedy měla obsahovat minimum.

Bavlněná látka určená speciálně pro barvení a tisk - dosáhneme stejných výsledů, jako u starého prostěradla?

Len

Příběh o krtečkovi a jeho kalhotkách známe snad všichni! A je to právě tento příběh, kde je krásně převyprávěná cesta lněného vlákna.

Všechno to začne lnem setým, rostlinou, které se výborně daří i v našich podmínkách, a která kvete krásným modrým květem. Po sklizení se len namáčí ve vodě, pak se láme a češe, dokud se z jeho stvolu nezíská vlákno vhodné na spředení. Tkanina, která se pak z vlákna vyrobí, je nejčastěji v plátnové nebo krepové vazbě.

Věděli jste ale, že len patřil historicky k nejrozšířenějším tkaninám (hned po vlně), dokud nebyl v 19. století nahrazen levnou bavlnou, která byla dovážená ze zámořských kolonií?

Len velmi dobře absorbuje vlhkost, je lehký a vzdušný, nežmolkuje se, má přirozený lesk a tuhost, která se ale s opotřebením snižuje (len tedy postupně časem měkne). Díky těmto vlastnostem se výborně hodí především na letní oblečení. Nevýhodou ale je, že se snadno mačká. Len je výborný pro přírodní barvení a stejně jako bavlna, i on přijímá barviva velmi dobře.

Pro naše budoucí přírodní barvení jsem pořídila 100 % lněné plátno o gramáži 168 g/m2.

Len patřil historicky k nejrozšířenějším tkaninám. Řadí se mezi celulózová vlákna.

Viskóza

Viskóza byla původně označována za umělé hedvábí. Jde o první umělé vlákno, které se v módním průmyslu používá už více než 100 let, avšak oproti čistě syntetickým vláknům se vyrábí z přírodní složky – z celulózy. Tato celulóza pochází nejčastěji ze dřeva (z bukového, smrkového nebo eukalyptového) a z odpadu, který vzniká při výrobě bavlny. Celulóza se nejprve roztluče a smíchá s chemikáliemi do husté tekutiny. Ta se následně protlačí zvlákňovací tryskou do kyselinové lázně, kde se z ní vytvoří jednotlivá vlákna.

Viskóza je ceněna hlavně pro svou měkkost, prodyšnost a splývavost. Je savá jako bavlna, je chladivá, jde ji snadno barvit, prát a žehlit. Navíc je možné změnami ve výrobním procesu ovlivnit některé vlastnosti vlákna, takže může být výsledná tkanina například obzvláště jemná (jako je tomu například u lyocelu). Viskóza je velmi oblíbená jako alternativa k hedvábí nebo pro výrobu lehkého letního oblečení.

Pro naše experimentování s přírodními barvivy jsem sehnala 100 % viskózovou látku. I když jsem s viskózou v minulosti už úspěšně barvila, sama jsem velmi zvědavá, jestli tento konkrétní kousek bude „fungovat“ a nakolik se bude barevný výsledek lišit od ostatních celulózových vláken.

Viskóza je první umělé vlákno, které se ale vyrábí z přírodních materiálů - celulózy.

Závěrem

Mé první setkání se světem textilních vláken jsem zažila během studia na Morley College v Londýně. Samozřejmě jsem věděla, jaký je rozdíl mezi vlnou a bavlnou, nikdy mě do té doby ale nenapadlo se na vlákna a jejich původ podívat takto zblízka. Netušila jsem, že živočišná vlákna mají podobné vlastnosti, jaký obrovský dopad na životní prostředí má výroba textilu (a to nejen toho syntetického), že například bambus nebo konopí můžou být zpracovány do velmi příjemných materiálů a že i slupky z citrusů se dají zpracovat do podoby umělé kůže.

Téma textilních vláken je doopravdy obrovské, a i když mě zajímá, mé znalosti rozhodně nepovažuju za nijak velké. Nejsem odborník ani textilní technik, jen holka, kterou tohle docela zajímá. Navíc, tím že většinu textů čtu v angličtině, je dokonce možné, že moje překlady terminologie do češtiny nemusí být 100 % správné. Pokud tedy tento článek čte skutečný odborník a najde snad nějaké nesrovnalosti, prosím, dejte mi vědět, budu jenom ráda!

A pokud vás tohle téma zajímá více a chtěli byste se do tohoto fascinujícího světa textilních vláken také ponořit, níže přidávám zdroje, ze kterých jsem pro tento článek čerpala.

Přírodní vlákna dělíme na proteinová a celulózová. Pro přírodní barvení můžeme použít oba dva typy vláken.

Zdroje

  1. Hardingham, Martin: The Illustrated Dictionary of Fabrics (1978)
  2. Booth, Abigail: The Wild Dyer (2017)
  3. Common Objective: Quick Guide To Different Types of Textile Fibres
  4. Better Meets Reality: The Most Common Fibres & Fabrics Used For Clothing & Textiles (2021)
  5. BizVibe: Global Textile Industry Factsheet 2020: Top 10 Largest Textile Producing Countries and Top 10 Textile Exporters in the World (2020)
  6. Ethical Kind: Types of Peace Silk
  7. Shop Like You Give A Damn: What’s Wrong With (Peace) Silk? (2021)
  8. Science Channel: How Cotton is Processed in Factories | How It’s Made (2019)
  9. PAS: PAS From Cotton to T shirt (2017)
  10. Cotton Australia: Fact Sheet: World Cotton History
  11. Santhanam, V., Sundaram, V.: Agri-History of Cotton in India – An Overview
  12. Common Objective: Fibre Briefing: Cotton
  13. Common Objective: Fibre Briefing: Linen
  14. Sartor, Hedvábný obchod: O lnu (2021)
  15. Common Objective: Fibre Briefing: Viscose
  16. Sartor, Hedvábný obchod: Mnoho tváří viskózy (2020)

Kde jsem nakupovala

Život a tak

Něco končí, něco začíná

8. 2. 2022
Otevřený sešit a papíry s poznámkami leží na dřevěné desce stolu. Na sešitě je položená modrá propiska a v pravém horním rohu jde vidět hrnek s čajem.

Začít s něčím novým, je snad jedna z nejtěžších věcí vůbec.

A co teprve, když začínáte s tou samou (nebo alespoň hodně podobnou) věcí už podruhé? Potřetí? Počtvrté?! Jak se člověk zvládne zase a znova zvednout ze svých fuck-upů a říct si: „tohle zvládnu“? Tak tohle jsou přesně ty myšlenky, které mi asi před půl rokem běžely hlavou. A vlastně běží ještě stále.

Ať už jde o napsání úplně prvního článku na blog, založení vlastní značky, prvních pár nejistých stehů při šití něčeho nového nebo zvednutí té první zatracené činky, začátky jsou vždycky náročné! Člověku se nechce a dokáže si najednou najít milion výmluv, proč se do toho nepustit.

Jsem ale tady, překonala jsem sama sebe a po půl roce práce je tady konečně i můj vysněný blog.

Nebylo to jednoduché, protože s psaním vlastního blogu o šití začínám už podruhé. A věřte mi, že napodruhé je to snad ještě těžší než napoprvé. Proč, ptáte se? Protože si je člověk už vědom toho, co poprvé nevyšlo, co nefungovalo a taky toho, proč to skončilo. A to zrovna není ta nejlepší motivace a self-boost-speach, který si můžete dát.

Než se ale dostanu k tomu, kde jsem dnes tedy k odstartování tohoto nového blogu, ráda bych vám svůj příběh povyprávěla pěkně popořádku. Uvařte si tedy kafe, pohodlně se usaďte a pusťme se společně do toho.

Jak to všechno začalo

Už jako malá jsem byla velká „švadlena“. Centimetrovými stehy jsem sešívala kousky látek do oblečků pro panenky a mezi mé nejzdařilejší kousky patřil džínový oblek s dírou na ocásek pro psa Nováka, který nám tenkrát se ségrou sloužil místo kena jako partner pro barbíny. Jak jsem ale vyrůstala, v televizi jsem si začala více a více všímat patchworkových quiltů, které byly přehozené přes postele snad v téměř každém americkém filmu.

Protože se mi tyhle barevné a na pohled měkoučké deky hrozně zalíbily, začala jsem sama experimentovat s prvním sešíváním. No, ručně a stále ještě s centimetrovými stehy to nebyla zrovna žádná sláva. Naštěstí mi ale mamka ukázala, jak šít na jejím šicím stroji, (který je o pár let starší než já), a dostaly se mi pod ruce i první knížky a časopisy o tradičním patchworku. Brzy jsem začala chápat, jak tahle technika funguje a ušila jsem i prvních několik hotových výrobků.

Hodně se ale změnilo, když jsem jako teenager začala objevovat moderní quilting a stahovat si první obrázky do počítače. Postupem času jsem si našla i oblíbené zahraniční quilterky, a protože mi cizí jazyky nikdy nedělaly moc velký problém, začala jsem více méně pravidelně navštěvovat i některé jejich blogy. Už tenkrát jsem začala snít o tom, že i já bych jednoho dne chtěla mít vlastní blog o šití, a ani mě nenapadlo, jak daleko mě tahle myšlenka dovede.

Nové začátky jsou složité. Často začínají spoustou nápadů v hlavě nebo na papíře.

Díky mojí zapálenosti a odhodlání jsem se v patchworkovém šití zlepšila, od taťky jsem dostala svůj vlastní šicí stroj (takže ten mamčin mohl jít zase odpočívat zpátky do skříně) a asi týden po odstátnocování na vysoké jsem založila svůj první blog. Jmenoval se Míšin Patchwork a byl názornou ukázkou toho, jak pracovat způsobem „pokus – omyl“.

Na stránkách Míšina Patchworku jsem si odzkoušela snad úplně všechno – jak napsat články s titulky jak od porno-magnáta (ano, to je skutečná technika, kterou nejprve školil a teď připravuje pro knihu známý český copywriter Otto Bohuš), jak nafotit a upravit fotky ve PhotoShopu, jak udělat video a nahrát ho na vlastní YouTube chanel, jak vést firemní stránku na Facebooku a neunudit u toho fanoušky k smrti… Ale třeba i to, jak namíchnout půlku české komunity tradičního patchworku (ano, i to se stalo).

Svůj blog jsem ale milovala.

Velmi rychle jsem zjistila, že nejvíce mě motivuje, když můžu ostatním ukazovat, jak je patchwork vlastně super easy, že na něm není vůbec nic složitého a že i s úplně malými šicími zkušenostmi jde udělat doopravdy hodně velkou parádu. A že mě neskutečně baví vytvářet vlastní vzory, hrát si s barvami a vymýšlet konstrukci složitějších věcí.

Nicméně, život je život, a protože jsem nebyla úplně pracovně spokojená, a tak nějak jsem nevěděla, co se sebou, rozhodla jsem se, že jako správná mladá žena se i já vydám do světa na zkušenou. A tak se stalo, že v záři 2014 jsem se jako au-pair odstěhovala do Londýna.

When London is calling

Pokud jste už někdy v Londýně byli, pak se určitě řadíte do jedné ze dvou skupin lidí. Ta první skupina Londýn tak nějak akceptuje, ale není to místo pro ně. Je příliš hlučný, rychlý, plný lidí… Je prostě moc. Pokud jste ta druhá skupina lidí, pak vám Londýn doslova učaroval. Pocítili jste tu energickou atmosféru, kterou v sobě má. Poznali jste, že je to místo, kde se můžou plnit sny, kde se dějou nové věci, kde je pořád co objevovat, zažívat, ochutnávat, poznávat…

Uhádli jste. Já jsem se v Londýně cítila jako ryba ve vodě. Milovala jsem ho. Nějakou dobu jsem dokonce i počítala s tím, že tam zůstanu natrvalo.

Krátce po zaběhnutí do pracovních povinností chůvy tří malých dětí jsem se stala členkou London Modern Quilt Guild a měla tak možnost se jednou měsíčně scházet s partou stejně nadšených ženských. Je sice pravda, že jsem patřila mezi nejmladší členy a že ne vždycky mi ukázky v Show-and-tell přišly tak úplně modern, být ale součástí skupiny lidí, kteří milují to samé a chtějí si o tom pravidelně povídat, to byla prostě nádhera. Navíc to, že jsme každý měsíc ukazovaly, na čem zrovna pracujeme, mě doopravdy motivovalo k tomu, abych šila!

Udělat ten první steh, začít psát blog nebo zvednout první činku - není to jednoduché, ale výsledky stojí za to.

Když jsem po roce a půl z mojí au-pair stáže odešla a začala pracovat v kavárně (což měla být jen dočasná pozice, která mě ale začala bavit natolik, že jsem zůstala další dva roky), začala jsem tak nějak pociťovat, že by to chtělo se ještě dále kreativně vybít. A tak jsem si našla výtvarné kurzy pro dospělé a po večerech začala chodit malovat (tadyhle malá vsuvka, pokud mě neznáte osobně – jako malá jsem chtěla být malířka a ani si nepamatuju dobu, kdy bych nechodila někam na kroužky nebo do zušky nebo si jenom tak doma nečmárala. Konec vsuvky).

Když jsem se zapisovala už na třetí běh kurzů, stalo se to, co se občas už tak stává – kurz, který jsem doopravdy chtěla, byl už plně obsazený. A tak jsem se vlastně úplnou náhodou ocitla na kurzu tisku sítotiskem na látky.

Páni!

Znáte ten pocit, když vám kousky z vašeho života tak nějak najednou zapadnou do sebe a vy jste přesně tam, kde jste měli být a všechno to najednou dává smysl? Tak přesně tohle jsem zažila já.

Pečlivost, se kterou si člověk musí nachystat svou work station a vypnout látky, aby na nich nebyl žádný faldík nebo se pod nimi neschovávala nějaká ta nitka…

Trpělivost, se kterou se vymíchávají tiskařské pasty z pigmentů, aby měly přesně ten správný odstín…  

Ta lehkost a pomalé tempo celého procesu…

Zaměření na detail, aby se vzory opakovaly správným způsobem nebo aby několik vrstev tisku sedlo správně na sebe…

Všechny ty vlastnosti, které mi byly tolikrát vytýkané v běžných korporátních zaměstnáních, tady najednou dávaly absolutní smysl. Prostě absolutní zen.

Z jednoho kurzu tisku tak byly dva, a ze dvou byly tři. A krom tisku k tomu ještě navíc i zkušenosti s barvením látek, s monoprintem, se shibori, s přírodními extrakty, s voskovou batikou a spoustu, spoustu dalšího. Byla to nádhera.

Ručně prošívaný quilt - zabere to čas, ale výsledek bude stát za to!

Až do konce krysího závodu

Jenže život je život. Po roce a půl tohodle úžasného běhu, kdy jsem balancovala 50-hodinový pracovní týden na nepravidelné směny, s jedním dnem školy, s přítelem a s veškerými domácími povinnostmi, které dospělí lidé holt mají, jsem doslova padala na hubu. Velmi zle jsem padala na hubu. V té době jsem to ale ještě nedokázala pojmenovat a připustit si, co se se mnou vlastně dělo.

Ze svého nepěkného stavu jsem vinila hlavně práci, ze které jsem odešla, jen abych skončila u posílání milionu odpovědí na nabídky práce bez jediné zprávy zpátky. Protože i to je Londýn. Pokud chcete získat odbornou práci, ale nemáte konexe, prestižní školu, nebo jen sakra štěstí… no… Moc mi to upřímně na sebelásce nepřidalo. Asi si umíte představit, že v takovémhle rozpoložení se člověk zrovna svým koníčkům moc nevěnuje a už vůbec nesdílí svůj život se světem. A tak i můj blog osiřel.

Po dlouhých debatách a nelehkých rozhodnutích jsem o pár měsíců později měla sbaleno, a i s tehdejším přítelem nás čekalo stěhování do Prahy. Byt i nová práce se našly během pár týdnů, a dříve, než jsem si toho všimla, jsem opět najela do zaběhnutého kolečka. Práce, přesčasy, přežírání pozdě večer a o víkendu vypustit duši při úklidu bytu. A znova. Práce, přesčasy, namíchnutí na šéfa, večerní žravka a málo spánku. Výměna práce z jedné za druhou. A znovu. Práce, přesčasy…

Ne nadarmo se tomu říká krysí závod.

Výroba textilních štítků pro mou novou značku - The Wild Stitchery.

Co se ale stalo v tom všem se mnou? Kam se poděla moje kreativní, zapálená duše, když toho bylo takhle moc? Upřímně, byla by banalita napsat, že jsem si mentálně sáhla na dno. Bylo to totiž mnohem, mnohem horší. Dostala jsem se až tam, kde člověk nemůže dýchat. Kde nevidí, jak bude vypadat zítřek nebo dokonce i jen příští hodina. Kdy má v hlavě takovou mlhu a prázdno, že je paralyzovaný udělat i to nejmenší rozhodnutí. Dostala jsem se až tam, kde člověku sedí na hrudníku obrovský černý balvan, který tlačí tak moc, až si člověk přeje, aby ho už konečně rozdrtil. Aby už nebyl a nic necítil…

Vím, tohle není zrovna to nejveselejší téma, a ne každému se to bude dobře číst. Věřte mi, ono se to ani dobře nepíše (a už vůbec se to dobře nežije). Ale i takový je někdy život a i do takovýchto míst se občas někteří z nás dostanou. Já jsem měla tentokrát štěstí, protože jsem v tom největším marastu našla odvahu a sílu říct si o pomoc a bez nadsázky teď říkám, že mi to tenkrát zachránilo život.

Když něco končí, začíná něco nového

Nedávno jsem viděla video, kde Jim Carrey říká: „Depression is your body saying: Fuck you, I don‘t want to be this characer any more. I don’t want to hold up this avatar you’ve created in the world, it’s too much for me.“ (na celé video můžete kouknout tady). Ať už si o Jimovi a jeho životní filozofii myslíte cokoliv, pod tuhle větu bych se s odstupem času podepsala.

Deprese mi totiž za toho dva a půl roku, co s ní vědomě žiju, doopravdy obrátila život vzhůru nohama. V tom dobrém, samozřejmě. Dokonale mi totiž pročistila všechno, co nefungovalo. Jsem díky ní teď více já, než jsem kdy byla, a to i se všemi svými dobrými i blbými vlastnostmi. Znám se prostě líp, než kdykoliv předtím. Jsem upřímná, zranitelná, ale taky dospělá a zodpovědná. Vím, jakou mám hodnotu jako člověk. A vím, jak moc blízko ke smrti se můžu kdykoliv zase dostat.

A tak místo přítele mám teď pejska. Místo obrovského (i když krásného) bytu s terasou mám teď maličký a útulný domov. Místo práce v korporátu pro někoho, koho ani neznám a nikdy nepoznám, teď pracuju pro sebe a na sebe. Místo krysího závodu teď dávám přednost vlastnímu zdraví, pohodě a kultivování smysluplného života. Místo kariéry teď pracuju na tom, aby mi bylo dobře a byla jsem spokojená.

Jasně, život není procházka růžovou zahradou a deprese ke mně ještě pořád dokáže být čas od času pěkná svině. Díky ní ale vím, na čem mi v životě doopravdy záleží. Vím, jak moc důležité je zpomalit, odpočívat, dobře se najíst a dobře se vyspat, jít ven na procházku do přírody a pomazlit se se psem, hrabat se rukama v hlíně, pěstovat květiny, tvořit rukama a vytvářet z ničeho něco. A pečovat o vztahy, které jsou upřímné a láskyplné.

Jsem ráda, že díky tomuhle brutálnímu zpomalení se ve mně opět probudila touha tvořit rukama. Vrátila jsem se k šití, které mi přináší ten úžasný pocit z toho, když člověk vytvoří něco, co je pěkné, užitečné a smysluplné. Navíc jsem se pustila do přírodního barvení látek, které mě učí, že na některé věci se prostě musí pomalu, a do tisku na textil, který je tak kreativní a hravý, že mi dokáže dokonale pročistit hlavu.

Textilní štítky The Wild Stitchery.

Začala jsem opět mít touhu o tomhle všem psát a inspirovat ostatní k tomu, aby tyhle úžasné techniky a to, co s sebou přinášejí, začali taky objevovat. Aby v tom dnešním uspěchaném životě našli tuhle malou oázu klidu. Dlouho jsem tak uvažovala, jestli nevzkřísit starý blog, postupem času mi to ale dávalo méně a méně smyslu. Vždyť už i já jsem jiným člověkem než tím, kdo psal drzé příspěvky na Míšin Patchwork.

A tak právě z toho důvodu vzniklo The Wild Stitchery.

The Wild Stitchery, neboli divoké šití, je o svobodě tvořit svůj život podle vlastních pravidel. Je o smysluplném trávení času – ať už sami, v tichosti, jen se svými myšlenkami, zatímco ruce na něčem pracují; tak i ve společnosti nám blízkých, dětí, rodiny, přátel nebo pejsků (a koček), kteří nám rádi pomůžou. The Wild Stitchery je o procházkách v divočině a sbírání inspirace, stejně tak jako o vytváření něčeho užitečného a zároveň estetického pro náš domov. Je o tom nebát se a z ničeho udělat něco, co se nám nejen bude líbit, ale navíc se bude používat po generace. Je o kreativitě a zkoušení starých, tradičních textilních technik novými způsoby. Je to o šetrném přístupu k sobě, abychom pak měli sílu starat se o druhé, o svou rodinu, komunitu a svět, ve kterém budou vyrůstat naše děti.

Tak vítejte ve světě The Wild Stitchery, kde můžete na chvilku vypnout, sestehovat pár kousků látky, zašpinit si ruce nebo si jenom tak číst a snít. Doufám, že i vy najdete odvahu se se mnou pustit do nových začátků a začít tvořit svůj život jinak.